Pàgines

dissabte, 28 d’abril del 2012



La meva experiència.
Resum: Els infants de P4 estan molt interessats en els canvis de les estacions de l’any ja que és un fet present en la seva vida. Així doncs, es decideix dur a terme un recurs el qual presenta un recull d’activitats i recursos per anar treballant les diferents estacions de l’any a l’hora que es van vivint el dia a dia.
Dins de cada estació es posa a l’abast alguns dels aspectes que es treballen de totes les estacions com són: la celebració de festes, un calendari, poemes i dites, cançons, imatges del paisatge i les imatges de les vivències dels infants. I es realitzen un sèrie d' activitats amb la pissarra digital.

Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén


A partir del que veuen el dia a dia i amb recolzament d’imatges, poemes, dites, cançons i activitats realitzades amb la PDI,els alumnes de P-4, aniran aprenen algunes de les característiques pròpies de cada estació. Els elements que es treballaran seran les festes, els paisatges,les característiques de l’entorn natural i els canvis que ens afecten a l’hora de vestir-nos.
La informació s’anirà treballant a poc a poc durant tot el curs a mida que es van produint els canvis.




Índex
Contingut
Observacions
Context General



Experiència en ensenyament
6 anys
---
Experiència / Nivell d’experiència en l’ús de TIC
Fa ús de les TIC a classe sempre que pot i a l’aula d’informàtica. Nivell mitjà-alt.

Li apassionen les Noves Tecnologies però a l' escola hi ha poc recursos.
Tipus d’escola
Primària pública d’una línia.

Localització del centre
Poble petit del Maresme.
---
Connexió
Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
a l’aula només disposen d’un ordinador i hi ha una aula d’ordinadors equipada amb una PDI i 7 ordinadors.
---
Situació sòcio-econòmica dels alumnes
Nivell mitjà

---
Context de la història



Nivell dels alumnes
Pel que fa al grup classe està format per 14 infants de P-4 (11 nens i 3 nenes)
---
Àrea / unitat
Aquest projecte, té com a eix vertebrador l’Àrea II: Descoberta de l’entorn, però com tot aprenentatge a Educació Infantil està relacionada amb les dues altres àrees: Descoberta d’un mateix i Comunicació i Llenguatges, pel caràcter interdisciplinar i globalitzat que té aquesta etapa.
No obstant hi ha altres continguts que es treballen de manera indirecte com per exemple: el calendari, la lectoescriptura, etc, també hi ha la possibilitat d’ampliar amb altres activitats.
Fites en la història



Activitats planificades a la sessió o unitat
Dins de cada estació posen a l’abast alguns dels aspectes que es treballen de totes les estacions com són: la celebració de festes, un calendari, poemes i dites, cançons, imatges del paisatge i les imatges de les nostres vivències.
Clicant dins el títol tenim un recull d’activitats en format Word per tal de que els alumnes puguin deixar plasmat sobre paper el que van aprenent i a final de curs tinguin un dossier petit de cada estació de l’any.



Nivell d’aprenentatge esperat
La finalitat d’aquest recurs és poder accedir a ell quan vulguin treballar alguns dels conceptes esmentats anteriorment per tal de poder tenir ordenat tot el que forma part de la mateixa estació i fer un aprenentatge significatiu en relació amb les estacions de l' any.

Tipus d’activitat
Aplicació de les TIC mitjançant, l' Iniciació a l’ús de la Pissarra digital interactiva
A més a més es farà un dossier adjunt, on en format Word, els infants podran elaborar individualment un petit llibret de cada estació.
Activitats del cas.



Tecnologies utilitzades
Software Notebook de PDI i programa de text Word i Power Point.
Clicant dins de la imatge de l' entorn, s’obra un Power point amb imatges dels paisatges, fruits típics, etc.
Raó per la qual la fa servir
Conèixer les característiques principals de les diferents estacions de l’any.
Identificar els canvis atmosfèrics i climatològics i els seus afectes en nosaltres.
Observar les diferències en els paisatges segons les diferents estacions
Participar i conèixer les diferents festes populars de cada estació.
Promoure l’aprenentatge significatiu.
Potenciar el treball cooperatiu entre els alumnes.
Fomentar l'ús de les tecnologies de la comunicació.
Motivació elevada.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Reflexió sobre les estacions tot fent relacions amb els nous aprenentatges i amb els coneixements previs i fer un treball interactiu entre els companys, els continguts, la mestra i les TIC.

Dificultats trobades
El fet de tenir un sol ordinador amb infants tant petits dificulta molt la tasca i fer un aprenentatge fluid, ja que necessiten un treball molt pautat i supervisió d’un adult, ja que encara no disposen de prou autonomia en l' àmbit de les TIC.


Ajuda / col·laboració emprada
Tots Col·laboren entre ells i entre tots cerquen informació i es transmeten coneixements. Les famílies també col.laboren en tot el que se' ls hi demana i la mestra ofereix l' ajuda corresponent sempre mantenint la Zona de desenvolupament proper.
---
Rol del professor
Guia, interlocutor, promotor de relacions, estimulador de processos, model d' actuació, animador i motivador, organitzador i observador.

Rol de l’estudiant
subjecte actiu que organitza el seu propi aprenentatge i participa en tot el seu proces d' ensenyament- aprenentatge tot adquirint hàbits de treball i una bona actitud envers la tecnologia sent cada cop més autònom.
---
Resultats



Observacions
Estan molt motivats per les noves tecnologies i els hi és molt gratificant viure o veure les coses per tal de fer un aprenentatge significatiu.
Es realitza una sessió cada dues setmanes.
Avaluació de l’aprenentatge
Avaluació contínua mitjançant rúbriques d’autoavaluació i coavaluació i per part de la mestra un registre de cada alumne per sessió. Avaluació sumativa: Exposició del sentit.
S' aniran afegint fotografies de les festes, de la roba que porten, etc, per tal de complementar els aprenentatges i a l’hora servirà de recolzament per repassar els continguts i per fer avaluacions.
Lliçó apresa pel professor
Que els alumnes poden fer aquest tipus d’activitat sense cap dificultat, se senten motivats amb l’ús de les TIC i fan aprenentatges significatius.
Gràcies a aquest recull serà més placentari pels mestres treballar de forma ordenada les estacions i serà una ajuda pels infants per tal de poder establir i aprendre mentalment i físicament consciència del pas del temps viscut en primer persona.



Història completa:

ENTREVISTADOR: Em podries explicar si has treballat o estàs treballant amb les TIC a l’aula?

MESTRA: Podríem dir que les estic introduint a poc a poc. Malauradament l’escola on treballo tenim molts pocs recursos tecnològics i aquests estan força sol·licitats, a l’aula només disposem d’un ordinador i hi ha una aula d’ordinadors equipada amb una PDI i 7 ordinadors.

ENTREVISTADOR. Actualment has realitzat una activitat a l’aula utilitzant les TIC? Ens pot explicar en què consisteix?
MESTRA: estem fent un petit projecte sobre les estacions en el qual anem fent diferents activitats sobretot amb el programa notebook de la PDI. De cada estació fem un recull de fotos, imatges, cançons, dibuixos, etc,... que anem buscant i elaborant entre tots.
ENTREVISTADOR. Els va agradar?
MESTRA: els agrada i els motiva molt. Penso que són un conjunt de factors, ho viuen en primera persona i a poc a poc van veien els resultats. Per exemple, ara que ha arribat la primavera i hem fet algunes dites que parlen de la pluja, ells mateixos van decidir de fer una foto de com va quedar de mullat el pati després de ploure.
ENTREVISTADOR. Els seus estudiants tenien idea que faria això?
MESTRA: bé, els meus alumnes fan P4, així que va ser tota una sorpresa per ells malgrat la PDI l’havien utilitzat en alguna ocasió el curs passat.
ENTREVISTADOR. Els vas ensenyar o van fer el treball per grups?
MESTRA. El treball és molt pautat, però sempre parteixo de les idees i dels interessos dels nens. Com que tenim el privilegi de ser un grup petit, ens permet treballar cooperant tots alhora.
ENTREVISTADOR. Com va avaluar els seus estudiants?
MESTRA. L’avaluació és continua, primerament vaig fer una avaluació inicial de les habilitats i els coneixements relacionats amb l’ordinador i la PDI, i a partir d’aquí vaig variant les activitats, augmentant o disminuint la dificultat de la tasca a realitzar ja que no tots els alumnes fan el mateix malgrat tots estan presents.
ENTREVISTADOR. Les seves expectatives es van assolir?
MESTRA. Personalment penso que ells mateixos estan sorpresos dels resultats obtinguts fins ara, i és que ni jo em podia imaginar que s’involucressin tant en la tasca que estem fent.
ENTREVISTADOR. Va rebre ajut  d’altres persones per ajudar als alumnes?
MESTRA: bé, a part de la formació externa a l’escola la veritat que no he rebut gaire ajuda, però simplement pel fet que jo soc la tutora del grup, només hi ha una línia per curs (per tant, no tinc paral·lela) i excepte l’especialista de música, de psicomotricitat i d’anglès no entra ningú més a l’aula. Un altre factor és que ningú del claustre havia treballat anteriorment amb aquesta eina i per tant tenen la mateixa experiència que jo.
ENTREVISTADOR. Quants anys d’experiència tenia abans de realitzar aquesta activitat?
MESTRA: Doncs, és el meu primer any. A cap escola on he treballat disposàvem de pissarra digital interactiva. No obstant vull dir que des de fa 2 anys que he introduït la càmera digital en algunes activitats com a forma d’enregistrament i sempre m’ha donat molt bons resultats.
ENTREVISTADOR. A on vas aprendre el programa referent a l´us de les PDI?
MESTRA: a principi de curs vaig començar un curs telemàtic sobre l’ús de les PDI i arrel de les activitats que anàvem realitzant, anava iniciant i encaminant el meu projecte a l’aula.
ENTREVISTADOR. Quants ordinadors té a la seva classe?
MESTRA. A l’aula tant sols tenim un ordinador, quan necessitem fer-los servir per alguna activitat anem a la sala d’ordinadors i es posen per parelles.
ENTREVISTADOR. Tenien connexió a Internet?
MESTRA. si que disposen connexió, però la veritat que amb un ordinador en fem poques coses.
ENTREVISTADOR. Això va significar una dificultat?
MESTRA. Per a mi si que és una dificultat, és força complicat treure profit d’un sol ordinador amb infants tant petits ja que necessiten un treball molt pautat i supervisió d’un adults ja que tot just s’estan iniciant en aquest aprenentatge.
ENTREVISTADOR. Quan va durar el projecte total?
MESTRA. Aproximadament el vam començar a mitjans del primer trimestre i l’acabarem a final de curs. Acostumem a dedicar una sessió a la setmana, i algunes vegades dues, depenent de la disponibilitat de l’aula.
ENTREVISTADOR. Té alguna cosa que vulgui dir als altres docents? Quina lliçó va aprendre?
MESTRA: la veritat que és un món infinit del qual mai acabaran les coses que pots aprendre. Al principi fa una mica de por iniciar un projecte, però els resultats són tant satisfactoris que amb ganes i dedicació es pot aconseguir. També m’agradaria dir que no tot és tant complicat com sembla, petites coses poden donar resultats molts satisfactoris i molt positius pels alumnes.
ENTREVISTADOR. Moltes gràcies.
Gràcies a tu!!!



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada